Mag je als werkgever een vaccinweigeraar verplichten thuis te werken?

Discussies over hoe moet worden omgegaan met werknemers die zich weigeren te laten vaccineren, spelen in toenemende mate. Ook op de werkvloer. In toenemende mate krijgen wij vragen hoe om te gaan met werknemers die zich niet willen laten vaccineren. Mag je die verplichten om thuis te werken?

Het antwoord op die vraag is nee. Als een werknemer weigert zich te laten vaccineren, dan mag de werkgever die persoon vragen om thuis te blijven werken, in plaats van weer fysiek naar het werk te komen. Dit omdat het gezondheidsrisico’s met zich mee kan brengen om een ongevaccineerde werknemer fysiek naar het werk te laten komen. Daarbij moet onderscheid worden gemaakt tussen een vriendelijk verzoek en iemand ertoe verplichten. Dat laatste mag de werkgever niet zomaar doen.

Aan een eventueel verzoek aan een ongevaccineerde om thuis te werken, zijn wel enkele voorwaarden verbonden. Kan er ook echt worden thuisgewerkt? Is er op de werkplek niet de mogelijkheid om continue de afstand te bewaren? Als er echt thuisgewerkt kan worden en als de werkplek niet de mogelijkheid biedt om afstand te bewaren kan een werkgever op enig moment zeggen: Ik vind dat jij, waar je er welbewust voor kiest je niet te laten vaccineren, je dan op zijn minst de komende tijd thuis te laten werken.

De werkgever moet dat thuiswerken vervolgens dan wel faciliteren. Het is dus niet heel eenvoudig. De werkgever kan het wel zeggen, maar op het moment dat hij dat doet brengt dat ook bepaalde verplichtingen met zich mee.

Ben jij werkgever of juist werknemer en heb je vragen over het voorgaande of heb je advies nodig? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor hulp. Wij helpen je graag!