Mag je werknemers verplichten om zich te laten vaccineren?

Een vaccin tegen het coronavirus is inmiddels in zicht, maar niet iedereen wil zich laten inenten. Als het coronavaccin straks beschikbaar is zal naar verwachting de helft van de Nederlanders zich laten vaccineren. Dan kan het dus gebeuren dat sommige werknemers gevaccineerd zijn en sommige niet. Hoe ga je daar als werkgever mee om? Kun je werknemers verplichten zich te laten vaccineren?

Vaccinatie kun je niet verplichten
Om met de deur in huis te vallen: nee, dat kan niet. Een werkgever kan zijn werknemers niet verplichten. Een werknemer mag zelf beslissen over wat er met zijn of haar lichaam gebeurt. Het verplichten van vaccinatie zou een inbreuk zijn op de lichamelijke integriteit van een werknemer. Dat is op grond van artikel 8 EVRM en artikel 10 en 11 van de Grondwet1 niet toegestaan. Een werknemer mag zelf bepalen wat er met zijn of haar lichaam gebeurt.

Ook is het ontslaan van een weigerachtige werknemer niet mogelijk. En als iemand die weigert zich te laten vaccineren ziek wordt mag je als werkgever geen salaris inhouden. Die ziekt-uren moet je gewoon uitbetalen.

Het enige wat je als werkgever wel kunt doen is werknemers vriendelijk vragen zich te laten vaccineren. Dat moet je dan niet te vaak doen vanwege de afhankelijkheidsrelatie die een werknemer heeft met zijn werkgever. Als je het te vaak vraagt kan de werknemer sociale druk voelen en zoiets hebben van: dat vaccineren moet maar, anders raak ik mijn baan misschien wel kwijt.

Omzeilen
Hoewel je vaccinatie dus niet kunt verplichten is het onder omstandigheden wel denkbaar om werknemers zonder vaccinatie niet toe te laten tot bepaalde onderdelen van de onderneming of werkzaamheden (tijdelijk) te wijzigen. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om een verpleegtehuis of andere zorginstelling. Dan kun je als werkgever betogen dat het risico voor bewoners dient te prevaleren en dat werknemers hun werk niet mogen doen zolang zij zich niet hebben laten vaccineren. Ook zou je werknemers die zich wél laten vaccineren extra waardering kunnen geven, bijvoorbeeld door het verstrekken van een bonus.

Bent u werkgever of juist werknemer en heeft u vragen over het voorgaande of heeft u advies nodig? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag!