WAB moet je weten? Oproepcontracten (4/6)

Vooral dit onderwerp van de WAB doet veel stof opwaaien. De bedoeling van de nieuwe regeling is dat oproepkrachten eerder en beter weten waar ze aan toe zijn. En dat een oproep waar iemand op heeft gerekend niet zomaar op het laatste moment kan worden ingetrokken.

Een oproepcontract is een arbeidsovereenkomst waarin géén vast aantal uren per week, per maand of per jaar is afgesproken. De werkgever moet expliciet in het contract vermelden dat er sprake is van een oproepcontract.

Ook is het binnen de WAB straks zo dat iemand met een oproepcontract uiterlijk vier dagen van tevoren moet worden opgeroepen. Later kan maar dan is er voor de medewerker geen verplichting meer om te komen werken. Bovendien moet hij bij iedere oproep tenminste drie uur worden uitbetaald. Als een oproep eenmaal is gedaan en binnen de periode van vier dagen voor aanvang wordt ingetrokken houdt de medewerker recht op loon. Dat is het loon dat hij zou hebben ontvangen als hij wel zou hebben gewerkt. Dit geldt ook als een oproep kort van tevoren wordt aangepast. In dat geval houdt de medewerker recht op het loon over de oorspronkelijke duur van de oproep én over de eventuele extra uren.

Vanaf 1 januari 2020 is de werkgever verplicht om iedereen die twaalf maanden als oproepkracht heeft gewerkt een vast aantal uren aan te bieden. Dit aantal moet gelijk zijn aan het gemiddelde van de voorafgaande periode van 12 maand. Doet de werkgever dit niet, dan loopt hij tot 5 jaar na dato het risico op een loonclaim. De medewerker moet binnen een maand aangeven of hij of zij dit aanbod aanvaardt. Zo niet, dan komt het aanbod te vervallen. Let op. Deze regeling gaat op 1 januari 2020 direct in. Medewerkers die op dat moment al twaalf maanden of langer als oproepkracht werken, moeten binnen een maand een aanbod krijgen voor een aantal uren.

Deze nieuwe wettelijke regeling rond de oproepkrachten betekent dat het belangrijker wordt dan ooit om alles rondom de oproepkracht en goed in beeld te brengen en strak te organiseren.

Meer weten over oproepcontracten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag!